ВСТУП

 

Успішне функціонування і розвиток комерційних банків України в сучасних економічних умовах вимагає раціонального використання всіх можливих ринкових механізмів, включаючи принципи і методи вивчення кон’юнктури ринку, теорію стратегічного планування, розробку комплексу заходів ефективного впливу на зміцнення своїх конкурентних позицій. Провідну роль тут відіграє маркетинг, який визначає стратегію і тактику комерційних банків, що заснована на вивченні споживчого попиту.

Необхідність  застосування маркетингової концепції управління в практиці зарубіжних і вітчизняних банків стала особливо відчутною у зв’язку із загостренням конкурентної боротьби. Маркетинг значно підвищує обгрунтованість рішень, що приймаються, з усіх питань науково-технічної, виробничої, фінансової і збутової діяльності.

В дійсний час практично у всіх комерційних банках створені підрозділи, що займаються питаннями маркетингу. Хоча ці підрозділи оснащаються сучасною обчислювальною технікою, укомплектовуються економістами-фінансистами та кадрами інших спеціальностей, проте  в них відчувається недостатність кваліфікованих фахівців з маркетингу. Виконувані цими підрозділами роботи з дослідження  ринку, пошуку ринкової ніші, включаючи збирання і обробку маркетингової інформації, мають, як правило, односторонній, епізодичний характер і є недостатньо систематизованими. Вирішення локальних задач, котрі у своїй більшості є чисто інформативними, з використанням персональних комп’ютерів не може забезпечити бажаного ефекту. В той самий час, щоб ефективно застосувати концепцію маркетингу, необхідно мати розвинену, стабільно функціонуючу інформаційну систему.

Нагальна потреба створення МІС пов’язана, передусім, із тим, що інформація у маркетингу має ключове значення, оскільки будь-яка діяльність, орієнтована на задоволення потреб суспільства, базується на точному знанні конкретної ситуації, що склалася на ринку.

Враховуючи відносно невеликий вік існування банківської системи України, МІС комерційних банків стала об’єктом дослідження порівняно недавно і тому є малодослідженою. Проте, необхідно відмітити, що окремі питання зазначеної проблематики розглядалися в наукових працях таких західних теоретиків-економістів, як У.Бреддик, Р.В.Джозлін, І.Елдон, Р.Маклеод, Ф.Котлер, Дж.Роджерс, П.С.Роуз, Д.Хамфріз, російських авторів, серед яких Є.В.Єгоров, В.В.Кисельов, Г.Л.Макарова, Є.Ф.Жуков, М.З.Бор, Л.О.Плотіцина, В.В.П’ятенко, А.В.Романов, В.А.Романова, В.Т.Севрук, Є.А.Уткін, В.М.Усоскін, В.Є.Хруцький, В.Є.Черкасов.

Серед вітчизняних вчених, які досліджували окремі проблеми банківського маркетингу та МІС, слід передусім відзначити М.В.Вачевського, М.І.Долішнього, О.Д.Василика, А.А.Алексєєва, В.Д.Базилевича, А.Д.Зарубу, О.В.Захарчук, О.Кириченка, Н.І.Костіну, І.М.Мельникову, І.В.Новікову, Л.С.Поречкіну, В.В.Ортинську, Н.Н.Рим, В.Г.Скотного, І.О.Спіцина, Я.О.Спіцина та ін.

У роботах цих економістів висвітлюються в основному питання, пов’язані з формуванням банківського маркетингу як окремої галузі науки, визначенням основних напрямків його розвитку і механізму впливу на управління комерційним банком. Вивчення праць цих авторів показало, що системного і комплексного дослідження питання побудови маркетингових інформаційних систем у комерційних банках в теоретичному і практичному аспекті не проводилося. Разом з тим багатоплановість проблем функціонування банківського маркетингу обумовлює необхідність комплексного теоретичного дослідження питань розробки і впровадження МІС у комерційних банках як засобу підвищення ефективності банківської діяльності в нинішніх умовах функціонування складових сегментів фінансово-кредитного ринку в Україні з позицій системного підходу.

Таким чином, практична значущість і недостатня теоретична розробленість зазначеної проблеми визначили вибір теми та основні напрямки досліджень.

Тема дисертаційного дослідження пов’язана з планами науково-дослідних робіт  Київського національного торговельно-економічного університету за темами:

1. „Удосконалення інформаційного забезпечення маркетингово= діяльності комерційних банків”;

2. ------------

 Крім того, обраний напрямок дослідження пов’язаний із заходами Вінницької облдержадміністрації з реалізації основних положень Програми діяльності Кабінету Міністрів України щодо вдосконалення грошово-кредитної та валютної політики, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 18.11. 96р. № 1396.

Основною метою дисертаційної роботи є теоретичне обгрунтування та розробка концептуально-методичного підходу до побудови МІС комерційного банку.

Відповідно до цього були поставлені наступні завдання:

-                    розкрити сутність концепції маркетингу в комерційних банках, на підставі основних положень теорії маркетингу визначити роль маркетингової інформації в їхній практичній діяльності, висвітлити концептуальні моделі МІС;

-                    проаналізувати існуючі підходи до побудови МІС;

-                    розробити методологічні підходи до моделювання і побудови МІС комерційних банків;

-                    сформулювати і класифікувати принципи розробки і впровадження МІС на основі використання методологій сучасних інформаційних технологій при проектуванні інформаційних систем;

-                    дослідити теоретичні основи структури МІС;

-                    теоретично обгрунтувати функціональну структуру МІС комерційного банку;

-                    запропонувати методи і моделі до проблеми вибору автоматизованих функцій банківського маркетингу;

-                    розробити методичне забезпечення прийняття рішень в МІС комерційних банків;

-                    сформулювати підходи щодо організаційно-економічного і ...аспектів проектування МІС.

Об’єктом дослідження є організаційно-економічні процеси, що відображають становлення МІС  у комерційних банках України.

Предметом  дослідження є розробка і впровадження МІС  комерційного банку.

Методи дослідження. Теоретичною та методологічною основою дослідження є сучасні теорії маркетингу та ринкової економіки.

У процесі дослідження використовуються:

Поставлена мета й розв’язання наведених вище задач дозволили ………

                                                                                                             

Hosted by uCoz